נוגדי חמצון ורדיקלים חופשיים

נוגדי חמצון ורדיקלים חופשיים

פרנץ יקטרינה

שאלתם את עצמכם פעם מדוע אנשים סובלים ממחלות שונות כגון סרטן? שממנו רוב האנשים מפחדים. מה בדיוק קורה בגוף האדם? מדוע אנחנו מזדקנים? לצערנו, המדע המודרני עדיין אינו יכול לענות על השאלות האלה ועוד בצורה מדויקת. ישנן תיאוריות רבות על  מחלת סרטן, על ההזדקנות, אבל לדאבוננו אין תשובה חד משמעית. במאמר הזה, ננסה לענות על השאלות: מה הם רדיקלים חופשיים ונוגדי חמצון?

רדיקלים חופשיים– הם אטומים ותרכובות שפועלות כחומרי חמצון אגרסיביים, בלתי יציבים. כתוצאה מכך פוגעות במבנים חיוניים של הגוף – או ליתר דיוק, מולקולות עם אלקטרונים מזווגים. במאמץ להשיג כמות נורמלית של אלקטרונים (להשלים את האורביטלה החיצונית), הם "גונבים" את האלקטרון ממולקולות שלמות ולפיכך הקורבן הופך למולקולה של רדיקל חופשי. מתפתח תגובת שרשרת הרסנית שהורסת את התא החי. זה נקרא "עקה חמצונית" (Oxidative stress). מעבר לכך, בתאים הבריאים נפגע קרום התא. תחת הפעולה של רדיקלים חופשיים נוצרות מחלות כגון סרטן ותופעת ההזדקנות של העור.

רדיקלים חופשיים מאיצים את תהליך ההזדקנות, פוגעים בתפקוד תקין של הגוף, גורמים לתהליכים דלקתיים בכל הרקמות. והנזק הכבד ביותר – פגיעה במערכת החיסונית. בעולם המדעי התהליך הזה נקרא "חמצון של שומנים", והתוצאה – סטרס חמצוני. רדיקלים חופשיים משבשים את הDNA (גנים), גורמים לשינויים במידע הגנטי וגורמים לסרטן. זה נקרא "מוטציית התא." חמצון של כולסטרול מגרה את הידבקותו לדפנות של עורקים, וצמיחת של פלקים עורקיים המאיימים במחלת לב איסכמית ושבץ. רדיקלים חופשיים נוצרים בנשימה תאית. מספרם עולה בעת חשיפה לגורמים סביבתיים שליליים (תרכובות כימיות שנכנסות לגוף דרך המזון, קרינה, זיהום אוויר, קרינת שמש אולטרה סגולה, עשן, טבק ועוד).

ההשפעה השלילית ביותר של הרדיקלים היא על עור. אם כבר הזכרנו את העור… חשוב לדעת שרדיקלים חופשיים משפיעים על הקולגן, אשר מהווה את השלד של העור ומונע קימטות.

בתפקיד המכריע במאבקנו כנגד הרדיקלים החופשיים משמשת המערכת החיסונית שלנו. היא מתנגדת להשפעות המזיקות מבחוץ, וגם מבפנים. אך ברגע שהמערכת החיסונית שלנו נחלשת, מערכות ההגנה אינן מצליחות להתמודד כראוי עם הרדיקלים החופשיים כאשר חלק מהם נשאר לשוטט "בשקט" בגופנו ומשבש את עבודתו אשר מובילה בהכרח למחלות שונות. ההשפעה של רדיקלים חופשיים בשל הופעת סימני הזדקנות: היחלשות של השרירים והשלד, אובדן גמישות של העור, החלשות התפקוד של החושים – ראייה ושמיעה, כמו גם הפרה של תהליכים נפשיים שונים.

רדיקלים חופשיים תוקפים כל הזמן את התאים של הגוף שלנו והתאים עושים כל שביכולתם על מנת להתנגד לפלישתם. אבל לעיתים המולקולה של הרדיקל פתאום מצליחה לחדור את קרום התא ולהגיע אל ה DNA, דבר שיכול לגרום לשינויים בלתי הפיכים שעלולים להוביל להתפתחות סרטן. אי לכך ההגנה שלנו מפני הרדיקלים החופשיים היא חיונית ביותר לגוף. יתר על כן, הם מפריעים לתגובות ביוכימיות תקינות בעור. העור מתחיל את הזדקנותו בגיל מוקדם מדי ומאבד את האלסטיות שלו.

נוגדי חמצון – קבוצה של תרכובות פעילים ביולוגיים הכלולות במזון ומנטרלות רדיקלים חופשיים בגוף, אטומים לא יציבים ותרכובות המיוצרות במהלך חילוף חומרים וחומרים המצויים בסביבה רגילה, אבל באופן מוגזם נצברו והופכים להיות מסוכנים. נוגדי חמצון המגנים על קרום התא מפני השפעות השליליות שלרדיקל חופשי, אשר יכול לגרום לחמצון יתר של הגוף. נוגדי חמצון מנטרלים את השפעות השליליות של הרדיקלים החופשיים ותורמים לניקוי והתאוששות של הגוף, לחידוש התאים ולהתחדשות של העור.

נוגדי החמצון הידועים ביותר – טוקופרול (ויטמיןE ), קרוטנואידים (ויטמיןA ), חומצה אסקורבית (ויטמין C) החשוב שבהם. בעבר הרחוק היה גן אחראי לסינתזה של הויטמין  Cבגוף האדם. כיום תזונת האדם היומי כוללת בעיקר מזונות צמחיים וויטמין C שקיבל ממזון זה. הגן עם הזמן התנוון והפך להיות מיותר.. כך בימינו אנשים יכולים לקבל ויטמין  Cממזון בלבד או טיפול תרופתי.

ויטמינים ומינרלים נוגדי חמצון

ויטמין A או רטינול בצורה של קרוטנואידים. תפריט עשיר בקרוטנואידים (הגוף מעביר חלק מהם לויטמיןA ), מפחית את הסיכון לחלות בסרטן ומגן מפני ניוון מקולרי של הרשתית (שינויים עקב הגיל) שגורמים לעיוורון.

מקורות תזונתיים של רטינול: כבד, חלמון ביצה, דגים שומניים, חמאה, גבינה, חלב.

מקורות של קרוטנואידים: פירות וירקות צבעוניים, כגון גזר, ברוקולי, עלים ירוקים, פלפל אדום, דלעת, אבטיח, מישמש.

ויטמין E מונעת חמצון של רדיקלים חופשיים של חומצות שומן בלתי רוויות בממברנה תאית.
מקורות מזון: שמנים צמחיים, מרגרינה, אגוזי לוז, שקדים, נבט חיטה, ירקות בעלי עלים ירוקים, אבוקדו, דגים שמנים.

ויטמין C מנטרלת רדיקלים חופשיים ומשחזרת את היכולת נוגדת חמצוני של ויטמיןE .
מקורות: פירות הדר, קיווי, תותים, פירות יער אדומים (צימוקים), גרגיר נחלים, פלפלים אדומים וירוקים, ירקות בעלי עלים ירוקים, תפוחי אדמה.


מינרלים

מנגן
מגן על חומצות השומן הבלתי רוויות של קרום התא מפני חמצון על ידי רדיקלים חופשיים.
מקורות במזון: אגוזים, אורז מלא, דגנים מלאים, קטניות.

נחושת
מולקולות נחושת נכנסות לבניה של אנזימים רבים המגנים על הגוף מפני רדיקלים חופשיים.
מקורות במזון: כבד, זרעים ואגוזים, פטריות, דגנים מלאים.

סלניום
משתתף בבניית האנזימים המגנים על הגוף מפני רדיקלים חופשיים.
סלניום חיוני לצמיחת עצם, היווצרות של רקמת חיבור וספיגת ברזל.
מקורות במזון: בשר, אגוזים, כבד, אצות ים, דגים ופירות ים, פטריות, שום, אבוקדו, דגנים מלאים וקטניות.

אבץ
חלק מהאנזים אשר מגן על ה-DNA (גנים) מפני רדיקלים חופשיים.
במחסור מגדיל את הסיכון למחלת הסרטן.
מקורות במזון: פירות ים, בשר, עוף, נבט חיטה, דגנים מלאים, אגוזים, ביצים, מוצרי חלב, פטריות.

לנוגדי חמצון רב עוצמתיים, הפועלים באופן ישיר, שייכים כמה צמחים.
לדוגמא, תה ירוק, ענבים, אוכמניות, ג'ינסנג.

פרנץ יקטרינה

 

מרצה באקדמיית LFA, מעבירה הרצאות באנטומיה וכימיה

השכלה: בוגרת אוניברסיטת תל-אביב, בעלת תואר ראשון בסיעוד, אחות מוסמכת, קוסמטיקאית, בוגרת בית הספר לקוסמטיקה באוקראינה,  בוגרת קורס ארומתרפיה קוסמטית, בוגרת קורס "טריכולוגיה רפואית" ו"מזותרפיה רפואית" במוסקבה.
בוגרת קורס קוסמטיקה במכללת נאווה קולאג' בפיקוח משרד התמ"ת.

ניסיון: עוסקת בתחום היופי  מ 1998, בעלת וותק וניסיון רב בתחום הקוסמטי עם התמחות באקנה.  מרצה לאנטומיה ופיזיולוגיה באקדמית LFA.

KATIA F

גיליון #68 | ספטמבר 2014 | מגזין פרופאשן | Profashion Magazine

יקטרינה פרנץ - נוגדי חמצון ורדיקלים חופשיים

יקטרינה פרנץ – נוגדי חמצון ורדיקלים חופשיים